Hyperlinks en nog meer zoekmachine-tips
Op voorgaande pagina's is vooral ingegaan op de content (tekst en afbeeldingen) van je website om deze hoger te laten verschijnen in de (natuurlijke) zoekresultaten van Google, Bing, Yahoo, etc. Naast een zinvolle tekst en toegankelijkheid (html-techniek) spelen er nog noog meer factoren een rol bij de vindbaarheid van je website.
Links naar je website (linkbuilden)
Naast goede content is er nog een belangrijke factor: de hoeveelheid en belangrijkheid van links naar je website. Hoe meer links, hoe beter. Hoe belangrijker de linkende pagina's, hoe nog veel beter(der). Om de kwaliteit/importantie van een pagina aan te duiden geeft Google elke pagina op internet een cijfer tussen 0 en 10: pagerank (PR). Deze pagerank is van vele factoren afhankelijk, en bij het zoekresultaat maakt de pagina met de hoogste pagerank de beste kans om bovenaan te staan. Als het gaat over links naar je website, dan is een link vanuit een pagina met PR-7 veel invloedrijker dan een link vanuit een pagina met PR-3. Maar: elke link die je kan krijgen is er weer ééntje.
Hoe krijg je andere websites zover om te linken naar je website? Allereerst zijn er directories als dmoz.org, startpagina.nl, zoek.nl, startkabel.nl maar ook detelefoongids.nl. Deze verzamel-websites hebben vele websites samengebracht per onderwerp, en daarom zijn ze nuttig voor zoekmachines. En als je je aan hun voorwaarden houdt, zijn ze geneigd jouw website op te nemen. Verder heb je nog social media. Een belangrijke reden om toch maar wél gebruik te maken van Twitter, Facebook, Google+: je kunt zelf linkjes maken naar je website. Ja, dat helpt echt...
En als je iets interessants te melden hebt, dan bestaan er diverse websites waar je je nieuwsartikelen/persberichten kunt onderbrengen: Artikelpost.nl, Artikelplanner.nl, Verhalen24.nl, Artikelplaatsen.net, Promoothethier.nl, Artikelplaats.nl, etc.
Niet zondermeer teruglinken
Sommige link-ruil-websites verwachten ook een link terug naar hun website. Ben voorzichtig met het teruglinken naar andere websites of startpagina look-a-likes, want veel van dergelijk (dubieuze) websites staan bij Google op een zwarte lijst. Wanneer je daar ook op komt door er naartoe te linken, ben je verder van huis. Ga niet in op linkruil-deals als je daarvoor moet betalen. Het levert erg weinig op, want dergelijke links komen vanuit pagina's die vaak geen relevantie tekst bevatten, waardoor de link weinig effect heeft.
Ook belangrijk: links vanuit je website
Vreemd genoeg werken links náár andere websites ook in jouw voordeel. Daar wordt die andere website uiteraard ook beter van, maar jouw website dus ook. Door deze links krijgen zoekmachines belangrijke informatie over onderwerpen en kwaliteit van pagina's. Dus ook linken naar anderen wordt gewaardeerd door Google en consorten. Doe dat vooral als websites relevant zijn voor de pagina vanwaaruit ze linken.
Nog meer factoren
Er zijn nog veel meer factoren die de pagerank van een pagina bepalen, maar het lijkt mij binnen de context van deze website niet zinvol om daar diep op in te gaan. Een paar factoren zijn wel grappig en zinvol om te melden:
- Zo is bijvoorbeeld de leeftijd van een domein en pagina van invloed: hoe ouder hoe beter.
- Een nl-domein scoort beter bij google.nl.
- Langere pagina's worden meer gewaardeerd dan pagina's met weinig tekst. Liever 1000 woorden dan 200.
- Als het zoekwoord voorkomt in de domeinnaam, dan zijn dat ook bonuspunten. Vandaar de naam cms-hulp.nl...
Aanmelden bij zoekmachines hoeft niet
Zoekmachines vinden je website zelf, mits je website gelinkt wordt vanuit een reeds geïndexeerde site. Je site aanmelden mag wel, rechtstreeks bij de bron: Google Webmasters. Voor sommige webmaster kan de procedure van Google wat ingewikkeld zijn. Nogmaals: aanmelden bij zoekmachines hoeft niet.