SEO - het optimaliseren van je MODX-website voor zoekmachines - is vooral een inhoudelijke excersitie. Maar er spelen ook technische aspecten een rol. Het is van belang om te weten wélke teksten en tags, wáár toegepast moeten worden voor een zo goed mogelijk resultaat.
Let op: Dit hoofdstuk is bedoeld voor gevorderde gebruikers, die al redelijk bekend zijn met het MODX-CMS.
Ik prefereer de Nederlandse term zoekmachineoptimalisatie, maar wellicht ken je dit fenomeen als SEO, wat staat voor Search Engine Optimalisation. Omdat veel mensen vooral op de term SEO zoeken, gebruik ik deze Engelse aanduiding ook op deze website.
SEO Scan analyseert zoekmachine-optimalisatie
De SEO Scan analyseert van een opgegeven webpagina de belangrijkste eigenschappen waar zoekmachines naar kijken om de volgorde bepalen van de zoekresultaten. Ook krijg je inzicht in de meest voorkomende woorden en woordcombinaties.
De basis is simpel: schrijf inhoudelijk interessante teksten.
Schrijf je content met je potentiële lezers/klanten in gedachte. Schrijf wat zij willen lezen. Geef antwoord op de vragen die ze hebben. Wil je gevonden worden op bepaalde termen? Schrijf er dan minstens een complete pagina over. Gebruik deze zoektermen en hun synoniemen regelmatig, ook in tussenkoppen, hyperlinks en bestandsnamen van afbeeldingen. Maak vooral ook (hyper-)links naar de betreffende pagina, waarbij je de zoektermen gebruikt in de linkende tekst. Lees verder: zoekwoorden.
Google is verbluffend goed in het interpreteren van tekst. Het heeft methodes om te herkennen of een tekst goed en inhoudelijk interessant is. Het is de core-business van Google om de beste tekst/pagina bovenaan te plaatsen in de zoekresultaten. Goed scoren in Google heeft dus vooral te maken met het schrijven van interessante teksten over onderwerpen waar je doelgroep op zoekt.
Een FAQ (veelgestelde vragen en hun antwoorden) en nieuwsarchief mogen dus eigenlijk niet ontbreken op je website. Een nieuwsarchief is een prima plek om gespecialiseerde content-pagina's te plaatsen die je niet eenvoudig op een andere plaats op je website kunt plaatsen. Beter is het om een gespecialiseerde tekst te schrijven die zo goed is, dat je 'm aan iedereen wilt laten zien. Een weblog of verzameling columns is ook geschikt om je uit te dagen regelmatig nieuwe teksten te schrijven.
Lange teksten worden ook gewaardeerd door zoekmachines. Google ziet liever een volwassen pagina met 2000 woorden, dan krabbeltje met een schamele 200. Zorg er wel voor dat de tekst onderhoudend is, anders haken je bezoekers af, en dat is misschien ook weer niet de bedoeling.
Het is zinvol om Google en consorten te zien als blinden. Blinden kunnen teksten van een webpagina lezen via hun brailleleesregel, terwijl ze afbeeldingen niet kunnen zien of interpreteren. Ook zoekmachines zijn erg tekst-georiënteerd. Net als blinden, kan Google uit de html-code halen dat er een afbeelding wordt gebruikt; het kan niet zien wat er op die afbeelding staat. Deze informatie wordt uit de tekstuele context gehaald: de bestandsnaam (als die zinvol is), de alt-tag (bedoeld voor blinden) en tekst die in de omgeving van de afbeelding wordt gebruikt. Lees verder: optimaliseer afbeeldingen voor zoekmachines.
Uiteraard heeft de manier waarop de web-pagina's worden opgebouwd ook een belangrijke invloed op de vindbaarheid in Google. Je mag van geluk spreken als je website is gemaakt door pixelXp of Yoman, want deze websites zijn dankzij jaren ervaring, zoek-technisch helemaal in orde. Om wat voorbeelden te noemen: automatisch wordt de sitemap.xml (een plattegrond van de website speciaal voor Google) bijgewerkt, de robots.txt staat goed, de navigatie staat op de juiste plek in de html, en via het CMS zijn alle belangrijke meta-tags te bewerken.
Concentreer jij je dus maar op optimalisatie van de content.
Hulp nodig van een professional? Of wil je even op weg worden geholpen? Laat het me even weten.