Eén van de belangrijkste onderdelen van het optimaliseren van je website voor zoekmachines is het bepalen van de tref- of zoekwoorden waarop je gevonden wilt gaan worden. Doe dat vanuit het zoek-perspectief van je potentiele klanten en sitebezoekers: bedenk met welke woorden zij zoeken, als ze bij jouw site zouden willen uitkomen. Welke informatie-behoefte hebben ze en met welke woorden zetten zij die vraag om in een zoekopdracht?
Om te bepalen welke zoekwoorden voor jouw website relevant zijn bestaan allerlei hulpmiddelen, en internetmarketeers doen er graag gewichtig over met analyses en rapporten, maar het belangrijkste is: boerenverstand. Als het goed is ken jij je doelgroep aardig. Bedenk of ze jouw jargon snappen, en zo niet: gebruik synoniemen en omschrijvingen.
Zorg ervoor dat deze woorden regelmatig en op strategische plekken in je teksten worden verwerkt. Daarbij kun je heel veel hulp krijgen van de MODX SEO Plugin. Heb je deze nog niet, dan kun je gebruik maken van de SEO Scan, waarmee je meteen kunt zien welke woorden en woordcombinatie veel op je pagina voor komen.
Nou vooruit: er komt bij het bepalen van zoekwoorden iets meer kijken dan alleen boerenverstand. Het is namelijk zo dat zoekers meerdere zoektermen gebruiken (als ze slim zijn). Vaak wordt dan ook gesproken over zoekzinnen, in plaats van zoekwoorden. SEO-experts hebben het dan graag over "long tail keywords", want engels jargon maakt meer indruk. Houd bij het maken van je pagina dan ook juist die combinaties (zoekzin) in de gaten, en zorg dat de woorden regelmatig en dicht bij elkaar in de buurt voorkomen in je tekst - vooral in koppen, links en afbeeldingsnamen.
Nu is het de grote vraag: welke woordcombinatie zijn zinvol. Op welke zoekzinnen wordt regelmatig gezocht? Om je op weg te helpen met het verzinnen van zoekwoorden en woordcombinaties waar je misschien nog niet aan hed gedacht, kun je gebruik maken van de website keywordeye.com. Met een gratis account kun je prima vooruit. Heb je al een Google-account, dan kun je ook eens rondneuzen bij hun Adwords Keywordplanner. Ook als je niet van plan bent om te adverteren via Google kan het je helpen bij het vinden van woordcombinaties waar veel op gezocht wordt.
Ook een handige website: Keywordtool.io. Deze website toont de zoeksuggesties die diverse websites bieden om veel voorkomende combinaties te maken van zoek-opdrachten. Ook dat geeft natuurlijk een prima inzicht in zoekwoord-combinaties waar jij je op kunt focussen bij het maken van pagina's op je website.
Via de tool van serplab.co.uk kun je checken op welk plek je website staat in Google, bij bepaalde zoekerwoorden en -combinaties.
Dit is zo'n mythe die maar niet wil verdwijnen. Ooit was het van belang om ook rekening te houden met veel gemaakte typefouten bij het bepalen van zoekwoorden. Maar sinds 2004(!) geeft Google zoeksuggesties en -resultaten met gecorrigeerde spelling en typefouten, en is dat nauwelijks meer van belang. Erger: ik acht kans is groot dat spellingsfouten de pagerank van je pagina naar beneden halen. Dus: let jij nou maar op een goeie tekst en laat spellingsfouten maar over aan een ander. Tenzij je tekst daar juist over gaat, natuurlijk.
Kortom: Denk als een zoeker. Geef antwoord op de vragen waar jouw doelgroep mee rondloopt. Verwerk zoekwoorden op de juiste plekken op je pagina en bekijk of je het goed hebt gedaan m.b.v. de SEO Scan. Toon je doelgroep oplossingen en nodig ze uit om in actie te komen, ook als ze nog vragen hebben: via e-mail of telefonisch.