Afbeeldingen en fotoboeken

Dat is vreemd. In de inleiding werd nog beweerd dat Google vooral naar tekst kijkt, en dan staat hier een pagina over afbeeldingen en fotoboeken... 

Google kent veel waarde toe aan bestandsnamen en alt-tags van afbeeldingen. Ook de teksten die in hyperlinks worden gebruikt (inclusief title-tag) vindt Google belangrijk. Als 'blinde' weet Google het bijzonder te waarderen als afbeeldingen netjes zijn voorzien van beschrijvende informatie. Door afbeeldingen correct te noemen en netjes te voorzien van meta-informatie kunnen ze een belangrijke rol spelen bij het verwerken van zoektermen in je website.

Bestandsnamen

Geef je afbeeldingen inhoudelijke bestandsnamen. Dus niet IMG02345.jpg maar Koen_Bakx_zoekmachine-expert.jpg.

Ook de naam van de folder waar de foto in staat kan zoektermen bevatten. Bijvoorbeeld: assets/images/zoekmachine-optimalisatie/...

Let op dat de bestandsnamen bestaan uit internet-veilige tekens, dus: letters, cijfers en ligeende streepjes. Geen rare en accent-tekens.

Meta-informatie

Vul ook zeker de Beschrijving in bij afbeeldingen. Deze worden gebruikt in de alt-tag. En ook deze informatie vind Google waardevol en het wordt dan ook gewaardeerd als je de moeite neemt om daar wat inhoudelijke tekst plaatst. Eenzelfde taak heeft de Titel. Het valt te betwijfelen hoe zinvol het is om beide te gebruiken, maar het kan zeker geen kwaad.

Fotoboek/diashow

Google kent extra waarde toe aan de woorden die gebruikt worden in en rondom afbeeldingen. Veel van mijn websites hebben de mogelijkheid om automatische fotoboeken (diashows) te maken. Deze zijn dus niet alleen voor sitebezoekers aardig en verhelderend om naar te kijken; Google leest ze ook graag. Fotoboeken bevatten ook nog eens hyperlinks (de thumbnail verwijst naar de vergrootte versie) waarin zoekwoorden gebruikt worden in de meta-informatie (title-tags).

Beschikt jouw website niet over de mogelijkheid om fotoboeken te gebruiken, informeer dan naar de mogelijkheden.