Google vindt niet alle tekst en meta-tags even belangrijk. Sommige teksten krijgen meer importantie toegekend dan andere. Als je weet welke teksten belangrijk zijn voor Google, dan kun je op die plaatsen wat meer nadruk leggen op zoektermen.
Als je wilt kun je gebruik maken van de door mij ontwikkelde MODX SEO Plugin. Terwijl je de pagina bewerkt in MODX, krijg je op een apart tabje allerlei zinvolle informatie over de vele aspecten die te maken heben met de vindbaarheid van de betreffende pagina. En per onderdeel wordt aangegeven of er nog verbetering mogelijk is.
Hieronder staan de belangrijkste pagina-eigenschappen, zodat je ook zonder de MODX SEO Plugin je website kunt optimaliseren voor zoekmachines.
Besteed bij het bewerken van een pagina extra aandacht aan het veld Beschrijving, en daarna Samenvatting. De Beschrijving wordt door het CMS gebruikt in de title-tag. Google vindt de title-tag de belangrijkste regel van een pagina. In de zoekresultaten wordt die regel getoond in blauw aanklikbare link naar de betreffende pagina. Google gebruikt de eerste 65 karakters in het zoekresultaat en lijkt de rest te negeren. Type dus zeker voldoende zoektermen in de Beschrijving. Gebruik een soort telegram-stijl: geen vol-zinnen, maar ook geen verzameling losse woorden.
De tekst die staat bij Uitgebreide titel komt in de html-code terecht als een H1-tag (Kop1). Woorden die in koppen worden gebruikt (in de Rich Text Editor: Kop1, Kop2, Kop3) worden door Google als belangrijk aangeduid. Maak dus gebruik van koppen en tussenkoppen en verwerk daarin belangrijke zoektermen. Gebruik niet meer dan 1 H1-kop op je pagina.
Bij de pagina-eigenschappen is het ook zinvol om wat tekst te typen bij het veld Samenvatting. Dit veld wordt gebruikt als description-tag. Ook deze meta-informatie wordt door Google gewaardeerd. Bij nieuws-overzichten wordt deze tekst ook gebruikt - naast de Uitgebreide titel.
Kijk eens in de adresregel van je browser. Deze pagina heet belangrijke-meta-tags-en-pagina-eigenschappen.html?amp=1. Woorden die voorkomen in de (ogenschijnlijke) naam van de html-pagina worden ook belangrijk gevonden. Dus niet nieuwe-pagina.html, maar een inhoudelijke woorden en zoektermen. De pagina-alias wordt automatisch gegenereerd op basis van de tekst die werd ingevuld bij Titel. Dus als die titel al goed was gekozen, dan is de pagina-alias waarschijnlijk ook in orde.
Zoekmachines kunnen niet 'zien' waar een afbeelding over gaat, dus om ze vindbaar te maken, moeten afbeeldingen beschrijvende woorden bevatten in de titel, alt-tags en de omliggende teksten. Google hecht dus grote waarde aan de bestandsnamen van afbeeldingen die je gebruikt op je website. Het wordt gewaardeerd als bestandsnamen inhoudelijk en omschrijvend zijn. Voorbeelden van onhandige bestandsnamen:
Niet alleen voor zoekmachines, maar ook voor blinden is het fijn als de bestandsnaam een paar beschrijvende woorden bevat. De volgende pagina gaat specifiek over afbeeldingen optimaliseren voor zoekmachines, en lees ook mijn artikel over veelvoorkomende fouten met afbeeldingen op je website die te voorkomen zijn.