150 onderwerpen voor nieuwsartikelen en weblogs
Nieuwsartikelen schrijven. We weten allemaal dat het moet, maar het komt er niet van: "Waarover moet ik schrijven?" Ik kwam deze lijst tegen en heb de vrijheid genomen om die te vertalen voor je. Ik hoop dat deze flinke lijst met goede onderwerpen je inspiratie geeft. Bookmark deze pagina vooral en kom nog 'ns terug.
Denk ook aan zoekmachines: schrijf over woorden en zinnen waarop je gevonden wilt worden. Deel zelf je artikel via Social Media en nodig anderen uit dat ook te doen.
Heb je zelf geen schrijftalent, laat het dan doen. Kun je beter tekenen dan schrijven? Doe dat dan. Of zet het op video. Niemand houdt je tegen, behalve jijzelf.
Veelgestelde vragen / Mythen / Valkuilen
- FAQ: Geef een overzicht van de veelgestelde vragen voor je bedrijf, dienst of producten - en geef heldere antwoorden. Je kunt belangrijke vragen ook afzonderlijke berichten beantwoorden. Zie MODX FAQ.
- Advies voor beginners: Schrijf advies over onderwerpen die voor de hand liggend lijken, maar dat niet zijn voor beginners.
- Branche Definities: Geef uitleg over belangrijkste termen in uw niche. Bijvoorbeeld Internet-jargon
- Mythen: Ontmasker de mythen binnen jouw branche.
- Geheimen: Schrijf over branch-geheimen die mensen meestal niet weten.
- Valkuilen: Bespreek veel voorkomende valkuilen en hoe ze te vermijden.
- Misvattingen: Schrijf over - voor alle beginners - verwarrende onderwerpen en verkeerde aannames.
Uitgebreide lijsten
- Ultieme lijst: Verzamel "een ultieme" lijst van middelen/tips/handigheidjes voor je klanten of anderen in jouw branche.
- Top blogs of websites: Verzamel en beschrijf de top-websites of blogs met betrekking tot jouw branche.
- Uitgebreide beschrijving van... Schrijf een uitgebreide gids over een onderwerp, inclusief gedetailleerde gegevens, bedrijven, trends, verkoop (bijvoorbeeld reizen - toprestaurants, hoe er te komen, weer, tophotels, etc.)
- Beste lijsten: Denk aan artikelen als "Best geklede manen van 2014".
- Slechtste lijsten: Variatie op bovenstaand thema - "De slechtst geklede man van 2014".
- Gratis bronnen: Zoek gratis dingen/diensten die uw lezers zullen waarden.
- Video samenstelling: Post (embed) verschillende relevante YouTube-video's op uw site over een bepaald onderwerp of product. Zorg ervoor dat u ze beschrijft of een samenvatting van de inhoud opneemt in de tekst zodat lezers kunnen beslissen of ze ernaar willen kijken, maar vooral ook voor SEO doeleinden.
- Top artikelen: Maak een flinke lijst van de top artikelen of blog posts over jouw branche of over een bepaald onderwerp. Vat samen of citeer een belangrijk detail uit het artikel en plaats een link naar de bron.
- Gids voor beginners: Maak een gids voor jouw niche of de werkgebied.
- Media bronnen: Maak een lijst met relevante tijdschriften, boeken of weblogs.
- Ideeën lijst: Maak een inpirerende lijst met ideeën/wetenswaardigehden over een onderwerp. Vraag suggesties en verwerk de input, feedback en toevoegingen (bijvoorbeeld "50 eco-vriendelijke vakantiebestemmingen").
Short Lists
- Korte lijstjes: Schrijf een bericht met een overzichtelijk aantal punten/methodes. Bijvoorbeeld:
- "5 manieren om .."
- "7 tips voor ..."
- Tien dingen die je kunt leren door...
Visionair / Advies berichten / Inspiratie
- Toekomstige trends: Bespreek toekomstige trends of doe voorspellingen. Bespreek eerdere voorspellingen en geef aan waarom ze wel of niet zijn uitgekomen.
- Advies: Geef uw mening over een onderwerp en leg uit waarom.
- New Practice: Introduceer een nieuwe manier van werken/zakendoen/probleemoplossemn. Geef aan hoe een dienst of product anders aangeboden kan worden.
- Inspireer: Schrijf een inspirerend/motiverend bericht.
- Start een verandering: Geef aan wat er anders moet en waarom. Betrek mensen om eraan mee te doen.
- Bedrijfstak verbeteringen: Wat zou je willen veranderen binen jouw branche?
- Zet aan tot actie: Wat helpt mensen verder te gaan dan hun angst/gewoonte? Geef mensen meer vertrouwen en geef aan wat de positieve gevolgen kunnen zijn.
- Branche geschiedenis: Wat is er veranderd in uw branche, en wat waren de belangrijkste mijlpalen.
- Out-of-the-box: Belicht het tegenovergestelde van een algemene overtuiging in uw branche.
- Manifest: Een manifest of handvest is een beknopte, meestal puntsgewijze, weergave van de stand- en/of uitgangspunten van een mens of een groep (Wikipedia). Schrijf een manifest over uw branche en hoe jij iets anders gaat doen over een aantal negatieve trends in de sector (bijvoorbeeld).
Tools / Handigheden
- Gereedschap/dienst review: Bespreek een handige (online) tool die de klanten in je branche zou kunnen gebruiken. Het kan ook een machine of methode zijn.
- Ultieme Tool Lijst: Stel een "ultieme lijst" samen met de beste/handigste/snelste (online) tools voor jouw branche.
- Crowdsourced Tool Lijst: Vraag je lezers of vraag op Twitter/Facebook/Linkedin naar de meest handige tools, diensten of websites.
- Tool van de week/maand: Beschrijf wekelijks een nieuwe/nuttige tool, dienst of website.
- Tool "How To: Maak een" how to" artikel of video over een nuttig gereedschap, methode of een bijzondere functie.
Verhalen, Metaforen
Fun / Humor
- Spel/wedstrijd: Verzin een spel of schrijf een wedstrijd uit onder je potentiële lezers
- Animatie of cartoon
- Grappige vergelijking: Vergelijk je bedrijf met iets beroemds, iets anders of iets uit het nieuws (bijv: Waarom is het leren van een taal hetzelfde als het bakken van een pizza).
- Satire: maak een populaire film of reclame belachelijk
- Humor: Voeg humor toe aan een saai onderwerp.
- Iets ongewoons of uniek: Schrijf over iets ongewoons of unieks in je branche - website, blog, boek, enz.
- Quiz: Stel een quiz samen voor je lezers.
- Citaten: Verzamel inspirerende citaten, bij voorkeur als ze verband houden met je werkveld.
- Prijs: Maak een trofee voor klanten, lezers of andere partijen uit de sector.
- Top 10: Rangschik 10 mensen uit je branche volgens enkele criteria (positief is beter dan negatieve!)
- Grappige afbeelding of Video: Gebruik grappige of interessante video of foto's (zorg ervoor dat je ze mag gebruiken en link naar de bron)
- Humoristisch artikel: Schrijf een grappig of absurt artikel of hang het op aan een grap.
- Nieuw woord: Verzin een nieuw woord en geef een definitie.
- Webhumor bronnen: Breng iets grappigs onder de aandacht, zoals een gratis online spel.
- Favoriete Ding: Vraag mensen naar naar een item, gereedschap of gadget waar ze niet zonder kunnen leven of werken.
Interviews - schriftelijke, audio of video
- Goeroe Interview: Interview beroemde mensen in uw branche.
- Klant Interview: Interview je klanten.
- Werknemer interview: Interview mensen in je bedrijf, van directeur tot de werkvloer
- Word geïnterviewd: Vraag iemand om je te interviewen - bij voorkeur iemand met aanzien binnen jouw werkveld.
- Partner interview: Interview partners of potentiële compagnons.
Polls / Enquêtes
- Social vraag: Stel een vraag op Twitter/Facebook/linkedin met betrekking tot jouw branche en schrijf over de reacties
- Enquête: Stel een enquête samen. Analyseer en schrijf over de resultaten.
Evenementen / seizoenen
- Journalist voor een dag: Ook zonder perskaart ben je journalist. Schrijven, interviews, maak korte videoclips, foto's tijdens een congres (regel toestemming vooraf).
- Live-blog een evenement: Maak een real-time blogpost tijdens een evenement. Er bestaan speciale diensten voor live-blogging als je wilt dat het online verschijnt terwijl je typt (zoek op "live-blog tools")
- Evenementen/Feestdagen: Schrijf over aankomende feestdagen of evenementen (Kerstmis, Nieuwjaar, Valentijnsdag, Koningsdag, de World Cup)
- Levensgebeurtenissen: Schrijf over de belangrijke momenten van het leven: bruiloften, nieuwe babys, begrafenissen, enz.
- Evenementenlijst: Documenteer de evenementen die voor uw doelgroep relevant zijn: lokale evenementen, conferenties of webinars.
- Deadlines: Belangrijke deadlines of informatie over opleidingen in je branche
- Congres lessen: Schrijf over de belangrijkste lessen die u leerde bij een conferentie.
Video
- Product "How To" of Review: Leg een product review of "how to" vast op video.
- Video verzameling: Maak een artikel met een of meer goede, relevante video's van YouTube en beschrijf de belangrijkste punten.
- Een dag uit het leven: Film "een dag uit het leven van je bedrijf".
- Zet een artikel om naar video: maak een video van een populair artikel en post die op YouTube en op je website.
Lokaal
- Lokale omgeving of onderwerp: Bespreek een lokaal onderwerp of gebied dat mensen uit je doelgroep zou interesseren. Het hoeft niet te persé te gaan over je branche.
- Lokale evenementen: Stel een lijst samen met lokale evenementen.
- Lokale bedrijven: Bespreek werkpartners uit de omgeving of andere bedrijven die van belang zijn.
- Lokale gids: Verzorg een gids (overzicht met details, bronnen) voor jouw omgeving.
- Diepgaande gids: Verzamel uitgebreide informatie over een bepaalde regio, vanuit verschillende invalshoeken.
Gast auteur / User-Generated Content
- Gast auteurs: Vraag fans, partners, visionairs of anderen een artikel te schrijven voor jw website/weblog.
- User-Generated Content: Schrijf een wedstrijd uit of vraag lezers om content (artikelen, foto's, video) aan te leveren.
- Verzamel Input: Vraag bij meerdere invloedrijke mensen het antwoord op een vraag en verzamel de meerdere antwoorden in één artikel.
Maatschappelijk verantwoord
- Liefdadigheid: Schrijf over een liefdadigheids evenement, bijdrage of de inzet van vrijwilligers.
- Kwesties: Schrijf over een actueel onderwerp en hoe mensen kunnen helpen.
- Doelen: Schrijf over een bepaald goed doel waar je voor staat. Vind een manier om non-profit organisaties binnen uw branche te helpen en schrijf hierover.
- Milieuvriendelijk: Bespreek eco-vriendelijke keuzes die je hebt gemaakt
- Hergebruik: Beschrijf een grappig of interessante manieren waarop mensen items kunnen hergebruiken.
Negatief (schrijf met mate)
- Frustratie: Schrijf een gepassioneerde post over een frustratie - over iets dat je dwars zit
- Satire: Schrijf een satirische post over iets. Trek een situatie in het belachelijke
- Reactie op artikel: Geef aan waarom je het oneens bent met een andere blogger of bekend persoon.
- Tegenhanger: Maak een tegenhanger op een trend in je branche, op een situatie of iemand.
Suggesties voor uitbreidingen? Vragen? Complimenten? Laat het me weten.
Ook handig: http://kimgarst.com/how-to-come-up-with-50-content-ideas-in-30-minutes-or-less