Meestal lukt het wel om ingesteld te krijgen om e-mails te ontvangen (via pop3), maar lukt het niet om e-mails verstuurd te krijgen (via smtp). Er zijn veel verschillende mailprogramma's, en deze moeten op verschillende manieren worden ingesteld. Het voert te ver om uitleg te geven over al de programma's.
Onderstaande instellingen werken i.i.g. op de mailserver van pixelXp en Yoman.
Mail-accounts via je eigen domein zijn vaak ingesteld als een pop3-account, geen imap-account. Oftewel: opgehaalde en verstuurde e-mails moeten van de server worden verwijderd - anders loopt de ruimte van je domein langzaam vol. Bij Imap blijven de e-mails veelal op de mailserver staan.
Mail-server: mail.domeinnaam.nl (of srv1a.pixelxp.nl)
gebruikersnaam: emailadres@domeinnaam.nl
wachtwoord: dieweetjezelf
Verbinding via SSL
Poort: 995 (pop3) of 993 (imap)
Verbinding zonder SSL
Poort 110 (pop3) of 143 (imap)
Instellingen die nodig zijn om het versturen van e-mail via mijn mailserver goed te laten verlopen:
smtp-server: mail.domeinnaam.nl (of srv1a.pixelxp.nl)
TLS Certificaat: ja
Authenticatie: wachtwoord
gebruikersnaam: emailadres@domeinnaam.nl
wachtwoord: dieweetjezelf
Poort: 587 (onbeveiligd), 465 of 587 (beveiligd)
Let op: Mac-gebruikers kunnen een (lokaal) TLS-certificaat instellen. Dit begint meestal met com.apple.idms.appleis.prd...
Een SSL verbinding is mogelijk, de hostname welke gebruikt dient te worden is afhankelijk of er binnen directadmin een certificaat gekoppeld is.
Als er een certificaat is kan een van de common names op het certificaat gebruikt worden voor de verbinding (meestal mail.domeinnaam.nl). Als er geen certificaat is ingesteld, dan kan srv1a.pixelxp.nl als server worden ingesteld
De mail-accounts van pixelXp en Yoman gedragen zich zowel als POP- als IMAP-accounts. Veel mailprogramma's zullen automatisch detecteren via welke protocollen met de mailserver kan worden gecommuniceerd en zullen de voorkeur geven aan IMAP-instellingen. Daarbij blijven ontvangen e-mails op de mailserver staan en er wordt aangegeven dat de e-mail 'gelezen' is. Omdat de e-mails niet van de server worden verwijderd, slipt deze langzaam vol. Bij je hosting-account hoort een bepaalde hoeveelheid beschikbare ruimte, en deze (oude) e-mails nemen ook die ruimte in beslag.
Op het moment dat deze beschikbare ruimte wordt overschreden is er geen ruimte meer voor nieuwe e-mails en zal je website niet toestaan om pagina's bij te maken (want ook voor de database is geen ruimte meer).
De goedkope oplossing: geef in je mailprogramma aan dat gecommuniceerd moeten worden volgens het POP-protocol en dat e-mails van de server moeten worden verwijderd nadat ze zijn gedownload door je mailprogramma.
De duurdere oplossing: er zijn uiteraard ook ook grotere hosting-accounts beschikbaar met meer ruimte voor e-mail en bestanden. Hier zijn kosten aan verbonden. Neem contact op en vraag naar de mogelijkheden.
Controleer deze instelling in je mailprogramma om problemen in de toekomst te voorkomen. Ook kun je inloggen op webmail (domeinnaam.nl/roundcube/) en bekijken of daar oude e-mails staan. Als dat het geval is, dan zul je in je mailprogramma de instellingen moeten aanpassen, zodanig dat oude e-mails van de server worden verwijderd.