Deze MODX SEO Plugin handleiding helpt je om goed en werkelijk effectief gebruik te maken van de mogelijkheden die de plugin biedt en je te begeleiden naar goed scorende pagina's in de zoekresultaten van Google, Bing en andere zoekmachines.
Als je een nieuwe pagina aanmaakt en je gaat naar de SEO-tab voordat je de pagina opslaat, dan verschijnt je deze melding: SEO-Hulp kan pas worden gebruikt, nadat deze pagina is opgeslagen.
De MODX SEO Plugin kan pas zijn werk doen nadat de pagina die je bewerkt ook daadwerkelijk bestaat en zichtbaar is via de 'voorkant' van de website. Voor de Aanvullende pagina analyse wordt een script gebruikt die je pagina inlaadt en uitpluist, zoals zoekmachines dat ook doen. Het analyse-script kan je pagina alleen laden als deze ook daadwerkelijk bestaat en zichtbaar is. De MODX SEO Plugin kan dus ook geen Weblinks analyseren of pagina's die automatisch doorlinken, bijvoorbeeld m.b.v. [[FirstChildRedirect]].
De lijst bij Aanvullende pagina analyse onderaan op de SEO-tab wordt samengesteld op het moment dat de pagina wordt geopend om te bewerken. Veel van de analyse heeft betrekking op de pagina-inhoud, en die wordt pas ververst nadat de pagina is opgeslagen. Deze lijst verandert dus niet 'terwijl je typt' wat bij de lijst onder het Focus Trefwoord wel gebeurd. Als je het Focus Trefwoord veranderd (of tekst van de Pagina-inhoud), kan dat gevolgen hebben voor de Aanvullende pagina analyse, en die wijziging zal pas verwerkt worden nadat je de pagina opslaat en weer opnieuw bewerkt. Het kan dus handig zijn om gebruik te maken van de functie Opslaan+Doorgaan met bewerken, bovenaan de pagina.
Zonder Focus Trefwoord is de content van je pagina niet te analyseren op de toepassing ervan. Klinkt logisch, toch? Een goed trefwoord analyse begint dus met het bepalen en invullen van een geschikt Focus Trefwoord.
En daar hebben we meteen een aspect waar de plug-in niet op controleert: de kwaliteit van het trefwoord. Dat moet je zelf doen. Dit is (net als de rest van je tekst) een inhoudelijke kwestie, en dat kun jíj beter beoordelen dan een computer-script. Het feit dat je een hoge SEO-score hebt weten te halen voor je pagina, houdt dus niet per se in dat die pagina ook daadwerkelijk hoog in de zoekresultaten van Google gaat verschijnen. Veel van de effectiviteit hangt af van het gekozen Focus Trefwoord (of beter: Trefwoordzin).
Je zou het Focus Trefwoord kunnen zien als de zoekopdracht die bezoekers in Google plaatsen en waarbij jouw pagina hoog zou moeten verschijnen in de zoekresultaten.
Vraag jezelf af:
Maak Focus Trefwoorden uniek, dus bepaal voor elke pagina een andere. Ook al gaan meerdere pagina's over hetzelfde onderwerp, toch zijn er verschillen. Verwerk die verschillen in je Focus Trefwoord(zin). Er leiden immers meerdere wegen (zoekopdrachten) naar Rome (jouw website).
Leg de lat hoog. Maak het jezelf moeilijk door tijd te besteden aan kwalitatieve Trefwoord-zinnen waar je in je pagina's de focus op legt.
Als je je cursor boven de bullet (taart-diagram) houdt, verschijnt informatie over de score: de behaalde punten en het maximum aantal punten voor het item. Het maximum aantal punten geeft een idee van de mate van de invloed van het item. Een item wat meer punten kan verdienen heeft meer invloed op de SEO-score.
Nog een keer voor de zekerheid: de lijst onder Aanvullende pagina analyse wordt samengesteld op het moment dat de pagina wordt geladen. Bewaar je wijzigingen en bewerk de pagina opnieuw om deze wijzigingen verwerkt te zien in de SEO-score. De items staan gesorteerd op de deel-score van de items. Bovenaan staan de items waar de meeste verbetering te halen is. Dat hoeven niet persé de items te zijn die ook de meeste invloed hebben op de SEO-score.
Ook zonder de SEO-tab kunnen de meta-tags die van inloed zijn op zoekresultaten bewerkt worden. Met name Beschrijving en Samenvatting zijn dan van invloed. Het kan dus zijn dat de Google-preview op de SEO-tab al gevuld staat met een prima meta-titel (in het blauw) en meta-omschrijving (in het zwart), terwijl die velden op de SEO-tab nog leeg zijn.
Klik op de blauwe titel en de zwarte omschrijving eronder om deze tekst in te vullen in de betreffende velden. Je kunt dan handig wijzigingen maken zonder dat je die bestaande teksten hoeft over te typen.
De MODX SEO Plugin analyseert pagina's in het Nederlands en is (op dit moment) niet meertalig. Het feit dat de plug-in zich op de Nederlandse taal richt, is meteen ook een groot voordeel, want veel SEO-tools en -diensten analyseren in het Engels. Aan de andere kant bestaat een groot gedeelte van de analyse uit het tellen van onderdelen die belangrijk zijn voor zoekmachine-optimalisatie, en dat is onafhankelijk van taal. De taligheid van de plug-in zit vooral in de teksten waarmee gecommuniceerd wordt wat er moet gebeuren aan je pagina, oftewel de user-interface. Eén van de functies is het verwijderen van veelgebruikte stop-woordjes uit de tekst, en dat zijn nu Nederlandse stop-woordjes. Denk aan bijvoorbeeld aan: aan, af, als, bij, daar, de, dat, het, hier, niet, omdat, wie, ze, zij, zou...
Google verandert regelmatig de sortering van haar zoekresultaten, dus ook de ontwikkeling van de MODX SEO Plug-in is nooit klaar. Heb je vragen, ideeën of opmerkingen over de plug-in, neem dat vooral contact op. Ook als je opmerkingen of aanvullingen hebt voor de MODX SEO Plug-in handleiding. Dat kan bijvoorbeeld m.b.v. het supportformulier (de link staat onderaan deze pagina) of het contact-formulier.
To be continued...